
Medyceusz online
Ka偶dy legalny kontakt z kultur膮 przyczynia si臋 do jej powstawania. Korzystaj膮c z legalnych 藕r贸de艂 wspieramy swoich ulubionych artyst贸w. Od kiedy tworzymy projekt Legalna Kultura, to zdanie przewija si臋 we wszystkich naszych tekstach - od wielkich manifest贸w i materia艂贸w programowych, a偶 po nasze rozmowy w fundacyjnej kuchni. Niby to oczywiste, ale na poziomie konkret贸w zaczynaj膮 si臋 problemy.
Pierwszym problemem jest staropolskie zami艂owanie do liczenia cudzych pieni臋dzy. Gdzie艣 w naszym przekazie ginie prosty fakt, 偶e artysta zawsze by艂 kim艣 wyj膮tkowym - nie zwyk艂ym zjadaczem chleba, kt贸ry oferuje umiej臋tno艣膰 wbicia gwo藕dzia czy pomalowania 艣ciany, ale kim艣, kto potrafi do nas m贸wi膰 o rzeczach, kt贸re na poruszaj膮. Kraje, kt贸re wiele lat temu zacz臋艂y si臋 zmaga膰 z nieuczciwym korzystaniem z dorobku kultury, w艂a艣nie na ten fakt zwracaj膮 uwag臋 i wok贸艂 niego buduj膮 najbardziej skuteczne kampanie na rzecz uczciwo艣ci w korzystaniu d贸br kultury.
Je艣li kto艣 widzia艂 na 偶ywo Erica Claptona, nie pyta, dlaczego ten cz艂owiek od tylu lat jest na szczycie. Nie przeszkadza nam, 偶e na koncert przylatuje prywatnym samolotem, 偶e niegdy艣 pi艂, 藕le si臋 prowadzi艂 i odbi艂 偶on臋 Beatlesowi. Liczy si臋 tylko to, jak gra Layl臋.
My nadal boimy si臋 jednak m贸wi膰 o tym, 偶e artysta nie jest zwyczajnym cz艂owiekiem. Jego praca polega na dawaniu nam siebie - a nie wy艂膮cznie swojej wiedzy, umiej臋tno艣ci czy rzemios艂a. I dlatego powinni艣my go chroni膰 i wspiera膰. Stwarza膰 mu takie warunki, aby m贸g艂 nadal tworzy膰. Boimy si臋, 偶e nasz apel o wspieranie artyst贸w odbije si臋 od bulwarowej informacji na temat marki jego samochodu lub metra偶u domu. Albo 偶e wa偶niejsza b臋dzie jednak informacja o jego nowej 偶onie lub szkodliwym zami艂owaniu do alkoholu. Trudno by膰 nieskazitelnym artyst膮; wiedzia艂 o tym James Joyce, co nie przeszkodzi艂o mu napisa膰 Ulissesa. Dlaczego zatem nie chcemy pami臋ta膰, 偶e arty艣ci tworz膮c, daj膮 nam kawa艂ek siebie? I 偶e my tego kawa艂ka potrzebujemy, aby przynajmniej otrze膰 si臋 o niesko艅czono艣膰.
Skoro nie ma ju偶 Medyceuszy, kt贸rzy pozwalali tworzy膰 wielkim artystom swoich czas贸w, mo偶emy przej膮膰 ich rol臋, siedz膮c przy swoich komputerach. Brzmi jak abstrakcja, ale to si臋 w艂a艣nie dzieje. Powstaj膮 serwisy, gdzie ludzie opisuj膮 projekty, kt贸re chcieliby zrealizowa膰 i gdzie inni ludzie daj膮 im na to pieni膮dze. Kickstarter.com jest najwi臋kszym, cho膰 nie jedynym tego typu serwisem. Dzia艂a w spos贸b niezwyke prosty:
1. je艣li mam pomys艂, opisuj臋 go i zapraszam internaut贸w do jego sfinansowania,
2. okre艣lam niezb臋dny poziom dofinansowania,
3. internauci oceniaj膮 projekt i je艣li uznaj膮 go za ciekawy, wp艂acaj膮 pieni膮dze,
4. je艣li w okre艣lonym czasie zgromadz膮 okre艣lon膮 kwot臋, jako autor dostaj臋 ca艂o艣膰 i mog臋 realizowa膰 projekt,
5 je艣li poziom finansowania nie osi膮gnie wyznaczonej kwoty, pieni膮dze s膮 zwracane internautom.
Zdarza si臋, kwota jest wielokrotnie wy偶sza, ni偶 zapisana w projekcie i w贸wczas projekt staje si臋 wi臋kszy, lepszy, ciekawszy. W ten spos贸b powstaj膮 filmy, ksi膮偶ki, projekty urbanistyczne i kulinarne. W ten tak偶e spos贸b serwis muzyczny http://musopen.org gromadzi pieni膮dze na zakup master copy nagra艅 muzyki klasycznej, kt贸re nast臋pnie przekazuje na zasadach creative commons 3.0 do publicznego u偶ytku. W podobny spos贸b dzia艂aj膮 serwisy wydaj膮ce p艂yty i ksi膮偶ki za pieni膮dze internaut贸w. To jest w艂a艣nie nowa rzeczywisto艣膰 dzisiejszego internetu. Je艣li poprosisz ludzi o pomoc i b臋dziesz w tym szczery i uczciwy, ludzie ci pomog膮. Warto spr贸bowa膰. W gruncie rzeczy dzisiaj 艂atwiej by膰 artyst膮, ni偶 kiedykolwiek w przesz艂o艣ci. Cho膰 i tak powinni艣my ich wspiera膰, bo tworz膮 dla nas.
GZ dla Legalnej Kultury, kwiecie艅 2012