Spotkanie z duchem

Domena publiczna jest, a jakoby jej nie by艂o. Wiedz膮 o niej ci, kt贸rzy w ni膮 wierz膮, lub tacy, kt贸rzy chc膮 o ni膮 walczy膰. Zwyk艂y u偶ytkownik internetu, kt贸ry nie wie, czym si臋 r贸偶ni膮 dzie艂a zamieszczone w najwi臋kszej hodowli chomik贸w od dzie艂 zgromadzonych w serwisie "Wolne lektury", nie jest w stanie stwierdzi膰, na czym polega r贸偶nica i co wi臋cej, zupe艂nie go to nie obchodzi.

W szko艂ach tego nie ucz膮, jak nie ucz膮 pos艂ugiwania si臋 innymi zasobami internetu. Na lekcjach informatyki dzieci ucz膮 si臋 w艂膮czania komputer贸w i pos艂ugiwania si臋 przegl膮dark膮, a na poziomie licealnym robienia wykres贸w funkcji w excelu. Po 20 latach pracy w biznesie mog臋 przysi膮c, 偶e nie jest to wiedza niezb臋dna do czegokolwiek poza zaliczeniem informatyki. Nie ucz膮 natomiast, jak legalnie korzysta膰 z zasob贸w, co oznaczaj膮 znaczki z liter膮 c w k贸艂ku, z dwoma literami c, albo 偶eby by艂o jeszcze trudniej z dopiskiem 3.0. Nie ucz膮, 偶e 艣ci膮ganie z nielegalnych serwis贸w jest okradaniem tw贸rc贸w. I nie s艂ysz膮 w szkole o domenie publicznej. 

A ja chcia艂abym jednak wiedzie膰, gdzie ona jest, ta domena publiczna. Kto o tym decyduje, gdzie l膮duje dzie艂o ze stempelkiem "domena publiczna"? Gdzie mog臋 te dzie艂a spotka膰? Przejrze膰? Przeczyta膰? W serwisie Guttenberg.org czy w Bibliotece Kongresu? Gdzie jest Boy-呕ele艅ski, kt贸ry od 1 stycznia 2012 r. wmaszerowa艂 do domeny publicznej, o czym wiem jako uczestnik Dnia Domeny Publicznej 2011. Nie by艂o to wielkie 艣wi臋to, cho膰 powinno. Opr贸cz dwojga dyrektor贸w instytucji ze s艂owem "Narodowa" w nazwie, kt贸rzy kr贸tko zadeklarowali przyja藕艅 z domen膮 i 艣rodowiskami zbli偶onymi do wolnego internetu, nie by艂o tam wielu ludzi innego ni偶 wolno-internetowe wyznania, cho膰 przecie偶 powinno by膰 to 艣wi臋to nas wszysktich, skoro ju偶 wolno.

Chcieliby艣my promowa膰 korzystanie z dzie艂 znajduj膮cych si臋 w domenie publicznej. Ale gdzie one si臋 podziewaj膮, gdy ju偶 tam trafiaj膮? Domena publiczna kr膮偶y gdzie艣 nad nami, szkoda tylko, 偶e korzystanie z niej wymaga ogromnej wiary. Ludzie mniejszej wiary nadal hoduj膮 chomiki.

GZ dla Legalnej Kultury, marzec 2012